יום ה', י’ בסיון תשע”ח
דף הבית פעילויות תכנית אמירים לוח צלצולים מעורבות בקהילה עיתון ביה"ס צהרון חדר מורים יצירת קשר
3d logos
 
תלמידים יקרים! לפניכם תמצית החומר לקראת הבחינה בהיסטוריה

המבחן יהיה על הנושאים הבאים: יהודה והעולם ההלניסטי (300 לפנה"ס) עמוד 53 עד 86. ועל האימפריה הרומית ויהודה - למדנו בעיקר על הקמתה של רומא (בערך 740 לפנה"ס) עמודים 88 עד 116 . יהודה והעולם ההלניסטי - מה צריך לדעת? לאחר מותו של אלכסנדר "הגדול" האימפריה ההלינסטית מתחלקת לשלוש ממלכות. שתיים מהם רלוונטיות לנו והשלישית שולטת ביוון. הן רלוונטיות לנו מאחר והם שולטות על אזורי ארץ ישראל (ממלכת יהודה) ואף נאבקות ביניהם על השטח האסטרטגי הזה, כאשר ליהודים ביהודה יש חלק במאבקים בין הממלכות. שתי הממלכות הן: ממלכת בית תלמי - ששלטה באזור ארץ ישראל ראשונה ונתנה ליהודים אוטונומיה (מושג שצריך לדעת) וממלכת בית סלווקוס - ממנה יצא אנטיוכוס הידוע לשמצה. בתקופת ממלכת בית תלמי היהודים נהנים מאוטונומיה - כלומר מעין שלטון עצמי, וממשיכים לקיים את אורח חיים היהודי כאשר הכוהן הגדול אחראי על גביית מיסים והעברתם למלך התלמי ומוסד בית המקדש מתקיים ללא התערבות. יתרה מזאת תלמי השני רצה שבספרייתו שבאלכסנדריה יהיה גם ספר התורה של היהודים בשפות שניתן יהיה לקרוא בו ולכן פנה אל הכוהן הגדול לשלוח 72 מלומדים לעסוק במלאכת התרגום - כל אחד מהם ישב בחדר אחר ותרגם את התורה - תרגום זה ידוע בשם תרגום ה70. עם זאת מוקמות ערי פוליס ומוסדות הלניסטים מוקמים בערים הגדולות, דבר שגורם בעיקר למעמד הגבוה של היהודים להתיוון. מוסדות כגון גימנסיון, ומקדשים לאלים ההליניסטיים השפיע על היהודים שחיו בסביבתם - ההשפעה היתה ניכרת בלמידת השפה היוונית תחילה לצרכי מסחר, ובהמשך למתן שמות יווניים לילדים ולעצמם על מנת להרגיש שייכות וחלק מהתרבות... אחת הדוגמאות הבולטות למתייונים היה יוסף בן טוביה (מושג). יוסף בה ממשפחה עמידה וביקש לייצג את היהודים אצל המלך התלמי ולגבות מיסים עבורו (במקום הכוהן הגדול) ובך חשב שהדבר יקדם אותו כלכלית וחברתית. התנהגות זו של יוסף פגעה במעמדו של הכוהן הגדול ובנוסף יוסף נהג בכוחנות ואלימות כלפי היהודים בגביית המיסים - בשל כך רבים ראו בו את סמל היהודי המתיוון. השלטון התלמי בממלכת יהודה מסתיים לאחר מאה שנים עם ניצחונו של אנטיוכוס השלישי והסלווקים במלחמה על הארץ. יהודים רבים תמכו נצחונו של אנטיוכוס והוא גמל להם בכתב זכויות(מושג). בכתב הזכויות מאפשר אנטיוכוס השלישי ליהודים להמשיך לקיים אוטונומיה (בית המקדש, הכוהן הגדול ומועצת הזקנים) ולשמור על דתם, ובנוסף מאפשר להם פטור מתשלום מיסים והנחות במכס על יבוא חומרים לבנייה ושיקום של בית המקדש והערים שלהם.ליהודים היה רצון להתקרב ולסלווקים ולכן תופעת ההיתיוונות מתגברת.עדות לכך אנו רואים במקרה של הכוהן הגדול, חוניו השלישי, שנאלץ לברוח מירושלים בשל תמיכתו בתלמים, ובמקומו מונה לכוהן הגדול , אחיו יסון אשר מונה על ידי אנטיוכוס ואפילו הציע לשלם לאנטיוכוס עבור התפקיד - מקרה זה חריג משום שלראשונה הסלווקים מתערבים במינוי הכוהן הגדול - תפקיד שעובר אך ורק בירושה. ממלכת יהודה מתפצלת לשני חלקים מרכזים - מתיוונים, ומורדים/מתנגדים. בעקבות קרבתם של המתיוונים לסלווקים מעמדם מתחזק.יסון מנסה למצוא חן בעיני אנטיוכוס הרביעי גורם לביטול האוטונומיה של היהודים ומשנה את שמה של ירושלים לאנטיוכיה (מושג).בנוסף בירושלים נבנים מוסדות הלניסטים - כגון גימנסיון ומוסדות שלטון שהיו בכל פוליס הלניסטית.המתיוונים הפכו לאזרחי הפוליס ולקחו חלק פעיל בפוליס בירושלים, מה שנראה בעיני המתנגדים היהודים כפולחן לאלים היוונים ובגידה בדת היהודית. אנטיוכוס הרביעי מטיל גזרות - תחילה הוא מחליף את הכוהן הגדול יסון במתיוון מנלאוס אשר לא היה כלל ממשפחת הכוהנים - מנלאוס קנה את התפקיד בכסף - עצם מינויו גרם ליהודים לכעס רב ולהתנגדות לסלווקים. נקודה נוספת שגורמת לכעס בקרב היהודים היא שאנטיוכוס הרביעי בדרכו למלחמה במצרים עם התלמים, שדד את אוצרות בית המקדש כדי לממן את המלחמה.אנטיוכוס מטיל את גזרות הדת... גזרות הדת:איסור ללמוד תורה לקרוא בא ולקיים ברית מילה, הופסקו הקורבנות בבית המקדש, חובה לחלל שבת ולאכול מזון אסור, ולהשתתף בטקסי פולחן לאלילים. מרד המקבים (מקבת - פטיש) רוב היהודים מלבד המתיוונים מתנגדים לאנטיוכוס ולגזרות הדת, הדבר בא לידי ביטוי בתופעה המכונה "קידוש השם" (מושג) כלומר יהודים היו מוכנים למות ולא לעבור על מצוות היהדות. רוב המתנגדים עוזבים את הערים המרכזיות ועוברים לגור במערות ובמדבר על מנת שלא להתמודד עם הסלווקים והגזרות. האירוע שסימן את תחילת המרד היה במודיעין כאשר חיילים סלווקים הקימו מקדש בעיר ואספו את היהודים סביבו וציוו עליהם להקריב קורבן - אחד היהודים ניגש לבצע את המלאכה ומתתיהו החשמונאי הרג אותו ואת החיילים הסלווקים, לאחר מכן נקראה הקריאה המפורסמת "מי כמוך באלים יי" (מכבי).בניו של מתתיהו הנהיגו את המרד לאחר מותו, ביניהם יהודה המכבי. המרד בא לידי ביטוי במילוי מצוות היהדות ובעצם באי קיום הגזרות של אנטיוכוס וכמובן גם בלחימה בסלווקים.אחד הקרבות המפורסמים של יהודה המכבי הינו קרב אמאוס בו הצליח צבאו הקטן והנייד של יהודה להתיש את הצבא הסלווקי שרדף אחריהם במשך כל הלילה בין הגבעות ולבסוף, לפנות בוקר, יהודה המכבי וצבאו מצליחים לנצח בקרב מול 50 אלף לוחמים.ליהודה המכבי ואנשיו יש אהדה רבה בקרב העם ובמיוחד מקבוצת "החסידים" (מושג) שהיו אנשים שנקראו כך בשל הקפדתם היתרה למלא את מצוות הדת היהודית.יהודה כובש גם את ירושלים מחדש, מטהר את המקדש ומחזיר את עבודת הכוהנים, אך מצודת החקרה נשארת ללא פגע. מצודת החקרה (מושג) - מצודה שנבנתה על מנת להשאיר כוח צבאי של הסלווקים בעיר ירושלים - היא היתה סמל לשלטון הזר בירושלים. לאחר טיהור בית המקדש (חנוכה) יהודה מתעקש להלחם בסלווקים ולגרש אותם, אך הוא מאבד את תמיכת רוב המורדים משום שמבחינתם המרד השיג את מטרותיו ועם טיהור בית המקדש בוטלו גם גזרות הדת. יהודה נהרג בקרב ומי שמחליף אותו הוא יונתן אחיו של יהודה, שגם מונה להיות הכהן הגדול ומנהיג היהודים. יונתן מרחיב את שטחי המדינה החשמונאית אך נהרג בקרב על כיבוש החקרה.מי שהחליף את יונתן הוא שמעון - בנו האחרון של מתתיהו. שמעון מצליח לכבוש את מצודת החקרה, בנוסף הוא כבש שטחים מחוץ ליהודה והביא לביטול תשלומי המיסים לסלווקים.שמעון ובניו אחריו הוכרזו על ידי מועצת הזקנים כעל בעלי השלטון אחריו, ושהחשמונאים ימלאו את תפקיד הכוהן הגדול. השליטים החשמונאים:שמעון מבהיר למלך הסלווקי כי ארץ ישראל שייכת ליהודים והוא אינו מתכוון להשיב לסלווקים את מצודת החקרה - הסלווקים נחלשו מאוד ולכן המלך הסלווקי מנסה להיפטר משמעון באמצעות שכנוע של קרוב משפחה שהתנגד שלשמעון לרשת את המלוכה באמצעות רציחתו של שמעון ובניו. שמעון ובנו נרצחו אך הדבר לא עזר לסלווקים.מחליפו של שמעון היה ממשפחת החשמונאים ושמו היה יוחנן הורקנוס שהמשיך במסעות הכיבוש והרחבת גבולות המדינה החשמונאית. יוחנן אף כבש את אדום וגייר את האדומים וכך גם המשיכו המנהיגים אחריו לעשות.שימו לב שלכל המלכים החשמונאים יש שם יהודי ושם מתיוון - מה שמעיד על כך שהחשמונאים היו מתיוונים ובאו מהמעמד הגבוה. את יוחנן החליף יהודה אריסטובולוס ששלט רק שנה אחת וכמו אביו כבש את הגליל וגייר את האוכלוסייה שכבש. את יהודה החליף אלכסנדר ינאי - שמינה עצמו למלך - מה שלא מצא חן בעיני חלק מהיהודים כי לא רצו אותו כשליט יחיד.בעקבות מינויו של יונתן ממשפחת החשמונאים לכוהן הגדול ובכלל החשמונאים מונו להיות הכוהנים הגדולים - היו כאלה שתנגדו למינוי זה משום שהחשמונאים לא היו ממשפחות הכהונה הגדולה. בשל כך ממלכת יהודה מתחלקת ל3 כתות מרכזיות:הצדוקים, הפרושים והאיסיים . כת האיסיים - כת קטנה שמנתה 4000 איש בלבד שחיו במדבר, התבודדו במדבר יהודה וחיו חיי שיתוף צנועים.הם הסתפקו במועט וכל רכושם היה משותף.האיסיים האמינו שרק הם מקיימים כראוי את חוקי התורה ולכן העדיפו להתנתק משאר העם.על האיסיים נתן ללמוד בעיקר ממגילות שנמצאו בתוך כדים בקומרן שליד ים המלח. שתי הכתות המרכזיות בחברה היו הצדוקים והפרושים - רוב היהודים תמכו בפרושים. הצדוקים היו מיעוט ובניגוד לפרושים רובם היו בעלי מעמד גבוה, אצילים ועשירים - הצדוקים לא קבלו את התורה שבעל פה והם החשיבו רק את החוקים והמצוות הכתובים בתורה. הפרושים לעומתם ראו בתורה שבעל פה המשך ישיר לתורה ולכן טענו שיש לנהוג על פיה - הם נתנו פרשנות והנהיגו מנהגים חדשים הקשורים בפרשנות זו. בנוסף הם עסקו בהתאמת התורה לחיי היום יום.הפרושים מלאו תפקידים חשובים בבתי הדין ובסנהדרין (מושג)-מעין מועצה דתית - בית הדין הגדול, בראשו עמדו 71 חכמים פרושים - הסנהדרין היה מתכנס בבית המקדש לדון בעינייני דת וחברה - הסנהדרין לא היה גוף עצמאי אלא היה תלוי בשליט שכינס אותו. רוב המנהיגים החשמונאים תמכו בצדוקים - וזאת בעיקר משום שהיו מהמעמד הגבוה.המחלוקת בין הצדוקים לפרושים היא בשימת דגש על ממלכת יהודה (הממלכה החשמונאית) כממלכת יהודית ודתית אל מול מדינה יהודית והישגים מדיניים.הקרע הגיעו לשיאו בתקופת אלכסנדר ינאי שהתקרב מאוד לצדוקים- אך בסוף ימיו הבין שכדאי לו לו להתפייס עם הפרושים ולמנוע משבר חברתי חמור.מי שהחליפה את אלכסנדר ינאי היתה אישתו - שלומציון המלכה שויתרה על הכהונה הגדולה והעבירה אותה לבנה ובנוסף שיתפה את הפרושים ואת הסנהדרין בחצר המלוכה - תקופה זו נקראה "ממשלת הפרושים" ש'יבלו בברכה את ההפרדה בין הדת למלוכה. האימפריה הרומית ראשיתה של רומא בשנת 500 לפנה"ס בערך בשבט הלטינים שחיו ליד נהר הטיבר.ברומא שלטו מלכים ואחד הסיפורים שמתאר את הקמתה של רומא מספר על זוג אחים תאומים (רמוס ורומולוס) שנולדו למלך שאחיו ניסה לתפוס את השלטון בכוח. לאחר שכבש את השלטון ציווה על משרתיו להשליך את האחים לנהר כדי שאלו לא יגדלו וידרשו בחזרה את השלטון. המשרתים חסו על האחים והניחו אותם בסל ליד הנהר. זאבה שחלפה במקום הניקה אותם ולאחר מכן האחים נמצאו על ידי רועה צאן שהצלי אותם וגידל אותם. כאות הוקרה על המקום שבו ניצלו חייהם הם הקימה את העיר רומא. בהמשך פרצה מריבה בין האחים ורומולוס הרג את רמוס - רומא נקראת על שמו של רומולוס. החברה ברומא העתיקה היא חברה פטריארכלית - פטר מלשון אב - כלומר כל הסמכויות היו אצל אב המשפחה. שאר בני המשפחה כללו נשים ילדים, עבדים ומשרתים - להם לא היו זכויות והם נחשבו כרכושו של האב שיכל אף למכור אותם או להוציא אותם להורג. שני מעמדות ברומא:הפטריקים - באים מהמילה פטר (אב) שהם המעמד הגבוה אצילים ועשיריםפלאבאים - מעמד נמוך אנשי מקצוע ועניים. הפטריקים שולטים ברומא באמצעות הסנט - מועצת זקנים המורכבת מחבריה הפטריקים, לעומתם הפלבאים לא מעורבים בשלטון ובקבלת ההחלטות ולכן גם לא היתה להם אפשרות לשפר את מעמדם. הפטריקים בטלו את המלוכה באמצעות הפיכה, וייסדו את משטר הרפובליקה (מושג- העניין של הציבור)חברי הסנאט נקראו סנטורים ותפקידם היה לייצג את העם בקבלת ההחלטות - ההצבעות בסנאט התקבלו באמצעות הצבעה. בראש הפקידות הרומית עמדו שני קונסולים שנבחרו על ידי אנשי הסנט לשנה אחת כדי שלא יוכלו לצבור יותר מידי כוח בידיהם. לקונסולים היתה זכות וטו והם יכולו לבטל החלטות של הסנט ושל הקונסול האחר.לאחר מרידה של הפלבאים הם שותפו גם הם בשלטון באמצעות אספת העם (טריבון) ובכך שאחד הקונסולים צריך להיות פלבאי. הסנט יכול היה למנות דיקטטור - מנהיג למצב חירום למשך חצי שנה שתפקידו היה לטפל במצב החירום באמצעות סמכויות על - הוא היה שליט יחיד. מושגים נוספים שצריך להכיר:הפרום - המרכז המסחרי של רומא שהפך בהמשך למקום לנאומים של פוליטיקאים, משפטי ראווה, דיונים וההתייעצויות. צבא העם - הצבא הרומי בתחילת דרכו היה מורכב בעיקר מאזרחי רומא העשירים שלהם היתה היכולת לרכוש ולהחזיק בכלי נשק ואביזרי לחימה. המלחמות הפוניות - 3 מלחמות של רומא מול קרתגו בצפון אפריקה - קרתגו היתה מדינה חזקה שמנעה מרומא להשתלט על אזור הים התיכון - הגנרלים שהובילו את הקרבות היו חניבעל (מקרתגו) מול סקיפיו אפריקנוס שלבסוף הצליח להכריע את חניבל ואת קרתגו. השפעות הלניסטיות על רומא - המיתולוגיה רומית והארכיטקטורה .על יוליוס קיסר לא תבחנו בהצלחה!

 
 
פינת הזיכרון
מידע להורים
בעין המצלמה
חברת התלמידים
ספרייה
גלישה בטוחה
יצירות תלמידים
צהרון
פינת החי
מרחבי כיתות
מרחבי מקצוע
מחשבים
ארכיון תשע"ה
היסטוריה
אנגלית
הענן החינוכי