יום ג', י’ באלול תשע”ח
דף הבית פעילויות תכנית אמירים לוח צלצולים מעורבות בקהילה עיתון ביה"ס צהרון חדר מורים יצירת קשר
3d logos
 

כרטיס ביקור בית-ספר יסודי ממלכתי "רחביה ע"ש דוד ופולה בן גוריון" נוסד בשנת: 1968 מפקחת: דליה פינק מנהלת: ענת לביא סגנית:זהבה מרק מס' כיתות בפועל: 14 כיתות א '– ו' מספר תלמידים: כ: 400 תלמידים כתובת: בן לברט 15, רחביה, ירושלים 92308 טלפון: 5664441 פקס: 5664440 דואר אלקטרוני: polaschool1@gmail.com כתובת האתר: www.pola.manhi.org.il רקע כללי ביה"ס היסודי פולה בן גוריון ממוקם בשכונת רחביה ומשרת את תושבי השכונות הסמוכות: טלביה, רסקו, ניות, נחלאות וכן שכונות רחוקות כגון: הר חומה, גילה, גוננים, בית הכרם ומרכז העיר. ביה"ס משלב שתי כתות תקשורת וילדי עובדים זרים ששיעורם מגיע לכ- 13% מכלל אוכלוסיית התלמידים. בית הספר בעל זיקה חזקה לקהילה, למרחב השלטוני/תרבותי ולמרחב הציבורי (הכנסת, קרית הממשלה, בית המשפט העליון, האוניברסיטה, הספרייה הלאומית, מוזיאון ישראל, מוזיאון המדע, מוזיאון ארצות המקרא, הגן הבוטני, מוזיאון הטבע, מוזיאון האיסלם, תיאטרון ירושלים, מוסד יד בן צבי, מתחם הנסן , מתחם ז'ראר בכר, עמק המצלבה, טיילת צ'רלס קלור, תנועת הצופים, לחוגי הסיור,למוסדות חינוך כגון: הגימנסיה, אוולינה, גני הילדים ועוד). אנו מאמינים "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי? " (אבות א, פסוק יג ) אנו מאמינים כי בית-ספר כבית חינוך עומד על שלשה דברים – O פיתוח העצמי: אמון, ביטחון, ומודעות "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? " O אחריות לקהילה: שיח, התייחסות, ויזמות "וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? " O פיתוח ידע ועשייה תרבותית: "וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי?" אנו מאמינים כי עבודה רגשית עם תלמידינו - הקשבה, אמפטיה, אכפתיות וקבלה – היא העבודה המשמעותית ביותר שלנו. עבודה רגשית משפרת באופן ניכר את תחושת הערך והמסוגלות של התלמידים, את אמונם במבוגרים, את אמונם בעצמם ואת תפקודם ומפנה מקום ללמידה, להתנסות ולהפנמה. אנו מאמינים כי עלינו לאפשר מסגרות לשיח אישי וקבוצתי. טיפוח מיומנויות של הקשבה ודיבור פתוח, אותנטי וכן יפתח את היכולת לקבל את הזולת השונה, לפרגן לחבר ולתמוך בו. אנו מאמינים כי חשיפה לשפת האמנות ופיתוחה כשפת ביטוי, מרחיבה את אפשרותם למצוא מקום, לבוא לידי ביטוי ולמצות את יכולותיהם. אנו מאמינים כי לאחר שכל ילד יזהה את הכישרון שבו, ולאחר שאנו נאפשר לו לפתח אותו למענו הוא ימצא את הדרך לתרום מכישרונו ומיכולותיו לקהילה ויממש מנהיגות חברתית על ידי נקיטת יוזמות שונות למען החברה. סביבה כזאת תספק תנאים מיטביים ותייצר תהליכים לפיתוח ולצמיחה של תלמידים ושל מורים. קדימויות קדימות ראשונה: פיתוח העצמי - "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? " קדימות שניה: פיתוח קשר ואחריות לקהילה - "וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? " קדימות שלישית: פיתוח ידע, הצמחה ועשייה תרבותית - "וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי?" · קדימות ראשונה: פיתוח העצמי - "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? " היעד: פיתוח העבודה הרגשית: הקשבה, אמפטיה, איכפתיות, דיבור פתוח, אותנטי וכן אישי וקבוצתי. מטרות ? פיתוח אמון של התלמיד בעצמו ובעולם המבוגרים. ? פיתוח קשב אמפטי לעולם הפנימי, של הילד (ושל המורה). ? פיתוח מודעות לרגשות ותחושות של תלמיד (ושל מורה) . ? פיתוח היכולת לבטא רגשות תחושות. ? פיתוח המסוגלות להתייחס ולהגיב לילד (ולמורה), והיכולת לתת לו הכרה תמיכה וחיזוק. ? פיתוח קול אישי, ביטחון בזכות להיות שונה, והעזה לחשוב אחרת. ? זיהוי הכישרון האישי של כל תלמיד ומציאת שדות להצלחה. דרכים: מעגל הקסם שיחות אישיות של כל מחנכת עם כל אחד מתלמידיה - 4 פעמים בשנה. שיחות אישות של מנהלת ביה"ס עם כל חבר בצוות - פעמים בשנה. לימוד האומנויות הפותח דרכים למציאת שדות להצלחה ודרכי ביטוי. פיתוח התייחסות רגשית בתכני הלימוד השוטפים - פיתוח משימות עבודה בעלות מאפיין רגשי משולב עם החומר הלימודי המועבר בכתה במסגרת תוכנית הלימודים השוטפת. אימון המורים להסתכלות ולהקשבה: מה אומר לי הילד, מה הוא משדר לי באופן גלוי ומילולי, ומה בצורה סמויה, ב"מנגינה" שבין המילים. הדף הצהוב (רפלקציה עצמית באירוע אלימות) והדף הסגול (רגע של נחת) תכנית כישורי חיים – תכנית רב שנתית ובה היבטים של מודעות עצמית וקבלת העצמי ושל דיאלוג. פיתוח דיאלוג אישי בצוות . קיום מפגשי צוותים (מחנכים, מורים מקצועיים, צוות ניהול) שמטרתם להביא למודעות תכנים אישיים ובכך להגדיל את האמון ואת תחושת השייכות והקשר. . תוצאות מצופות שיפור האמון, ותחושת הקשר והשייכות. ירידה בדיווח מקרי אלימות שיפור הדימוי העצמי , הזהות והרווחה הנפשית שיפור התפקוד (כולל האקדמי). קדימות שניה: פיתוח קשר ואחריות לקהילה -"וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? " היעד: פיתוח תחושת השייכות והאחריות לקהילה: הידברות, יזמות, ומעורבות בקהילה הקרובה. מטרות ? פיתוח אהבת האדם ויחס של כבוד לזולת. ? טיפוח יחסים בין-אישיים על בסיס רגישות, הדדיות ויושר. ? טיפוח הבנה וסובלנות ל"קולות" שונים של צרכים ורצונות. ? טיפוח היכולת להתמודד עם מחלוקות ולמצוא פתרונות הוגנים. ? פיתוח מעורבות מתוך אמפטיה, אכפתיות, אדיבות ונדיבות. ? פיתוח יוזמה ושותפות פעילה בעיצוב חיי היום-יום בבית-הספר. ? טיפוח האחריות לקהילה בתוך בית-הספר ומחוץ לו . דרכים מחויבות אישית וחונכות של כל התלמידים מכיתות ד' – ו' מועצת תלמידים פעילויות ספורט משותפות (מרוץ שדה עממי, אימונים, נבחרות,תחרויות) שילוב אוכלוסיות: כתות תקשורת, ילדי עובדים זרים, למידה משותפת עם תלמידות בי"ס אוולינה (בי"ס דתי). לימודי הנגינה – הרכבים ותזמורת, לימוד מחול ומקהלה: פיתוח ריסון, משמעת עצמית, הקשבה ושיתוף פעולה. קליטת תלמידים ומורים חדשים – אירוח, ליווי ותגבור תוצאות מצופות : הגברת תחושת השייכות והקשר של התלמידים והמורים לביה"ס. ירידה בדיווח מקרי אלימות. עלייה בערנות התלמידים לאותות מצוקה ומשבר של חבריהם. עלייה בהירתמות תלמידים לעזרת חברים בצרה. עלייה ביכולתם של התלמידים לפתור בעצמם מצבים של מחלוקת. עלייה ברמת המוטיבציה לעשייה חברתית. עלייה ביזמות פרויקטים של תלמידים ובתרגומם לעשייה בפועל. הפיכת בית-הספר למוקד משיכה לקהילה שבית-הספר הוא חלק ממנה: הורים, קשישים וחריגים. עמידה בסטנדרטים של אקלים בית-ספרי. קדימות שלישית: פיתוח ידע, הצמחה ועשייה תרבותית - "וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי?" היעד: קידום והשבחת הישגי התלמידים מטרות ? יצירת תשתית ידע כבסיס להשקפת עולם. ? פיתוח כשירות לשונית ויכולות אורייניות. ? טיפוח רוחב ידיעות, פתיחות דעת וחשיבה רציונלית. ? פיתוח דיאלוג עם נכסי התרבות הכללית והלאומית. ? קיום למידה חוויתית, מעשירה המעוררת השראה ומקדמת יצירתיות. ? פיתוח עמדה אוהדת וסקרנית כלפי לימוד. ? עמידה בסטנדרטים. ? מיצוי הכישורים. ? מתן מענה לשונות. ? פיתוח אקטיביזם – יכולת ליצירת אלטרנטיבות ולבחירה. דרכים: מיפוי בתחילת כל מחצית בכל הכיתות בתחומי הדעת: עברית, מתמטיקה, מדעים, אנגלית ואוריינות מחשבים. מבחני הערכה ותעודה בסוף כל מחצית תכנית לימודים אישית לכל תלמיד – בהתאם לתוצאות המיפוי. ישיבות פדגוגיות על כל תלמידי בית הספר פעמיים בשנה. דיונים בצוות בין-מקצועי (מנהלת, יועצת, פסיכולוגית, מחנכת, מורת השילוב) על התלמידים עליהם יש צורך בדיון בית הספר . מסגרות לזיהוי הכשרון האישי: פרויקט הנגינה – בכלים שונים על-פי גיל ועל-פי בחירה. כישרונות צעירים - לילדים שניחנו בכישרונות הבמה . נבחרות הספורט – אימונים ותחרויות לספורטאים שבין הילדים . מקהלה - לילדים בעלי הכשרון המוסיקלי . להקת מחול - לילדים ברוכי כשרון הריקוד. תזמורת - לכל מי שמעוניין ומוכן להשקעה. רובוטיקה, מחשבים ועוד קבוצות תגבור לתלמידים מתקשים קבוצות העשרה רב גילאיות: אתגר מתמטיקה - לילדים שאותרו כבעלי יכולות גבוהות בחשבון. דוברי אנגלית - לילדים השולטים היטב באנגלית . תכנית הבחירה (תל"ן). טקסים שורשים מוסיקליים בכיתות ה' תוצאות מצופות תלמידים ימצאו את המקום בו הם מרגישים מצוינים ויכולים. יחסם של הלמידים ללימוד ולחומרי הלמידה ישתפר. התלמידים יכירו נכסי תרבות ויעשו קישור שלהם לסוגיות המעסיקות אותם כל התלמידים יעמדו בסטנדרטים במתמטיקה, כשורי שפה, מדעים ואנגלית. הישגי כל התלמידים ישתפרו. התלמידים יכירו את סגנון הלמידה המתאים להם וידעו להשתמש בו . תכניות לימוד אישיות יהיו לכל התלמידים (לא רק לתלמידי השילוב). יבנה ויופעל סטנדרט לטיפול באבחונים של ליקויי למידה.

 
 
לקראת תשע"ט
פינת הזיכרון
מידע להורים
בעין המצלמה
חברת התלמידים
ספרייה
גלישה בטוחה
יצירות תלמידים
צהרון
פינת החי
מרחבי כיתות
מרחבי מקצוע
מחשבים
היסטוריה
אנגלית
הענן החינוכי